روان کننده بتن چیست؟

روان کننده بتن چیست؟

روان کننده بتن چیست؟

روان کننده بتن از اصطلاحاتی می باشد که در حین اجرای یک پروژه بزرگ به احتمال زیاد بارها شنیده می شود و مهندسین سازه به استفاده از آن تمایل نشان می دهند.

اما واقعاً نقش این روان کننده بتن چیست؟
به چه دلیلی مورد استفاده قرار میگیرند؟
آیا این روان کننده می‌تواند کیفیت یک بتن را بهبود ببخشند؟

پاسخ دادن به این سؤالات در مورد روان کننده بتن می‌تواند خیلی از مسئله های موجود در مورد آنها را روشن کرد و
حتی برای پیمانکاران نیز مشخص شود که چرا برخی متخصصین و مهندسین به استفاده از آن اصرار می کنند و یا کارخانه‌های بتن سازی آماده از آن به عنوان یک افزودنی مورد استفاده قرار می دهند.

روان کننده بتن در انواع متفاوتی به بازار عرضه می‌ شود و می‌توان ادعا نمود که مکانیزم عملکردشان تقریباً یکسان می باشد
و به یک شکل خاص بر روی کیفیت بتن تأثیر گذار است و آن را بهبود می‌ بخشند.

با توجه به اینکه ساختار شیمیایی هرکدام از  روان کننده‌ ها متفاوت می باشد،
مواد تشکیل‌دهنده متنوعی داخل بتن آزاد می‌کنند و یون‌های متفاوت وظیفه انجام کار نهایی روان کننده بتن را برعهده دارند.

برای روشن شدن موضوع روان کننده‌ ها، در ادامه این مطلب به معرفی جزئی آن خواهیم پرداخت و مکانیزم عملکرد آنها را شرح می دهیم.
در انتها با معرفی انواع متنوع آن ها، مزیت های استفاده از روان کننده بتن را عنوان می‌ کنیم.

 انواع روان کننده بتن

فوق روان کننده نفتالینی

فوق روان کننده کربوکسیلاتی

فوق روان کننده لیگنو سولفات

فوق روان کننده نفتالینی

فوق روان کننده بر پایه نفتالین به عنوان یک ماده ی کاهنده ی آب و دیرگیر شدن بتن می باشد
این فوق روان کننده به منظور استفاده در مناطق معتدل و گرم مناسب است و میزان مصرف آن ۱-۸/. درصد وزن سیمان مصرفی می باشد و عدد اسلامپ را تا ۱۸ افزایش می دهند.

فوق روان کننده کربوکسیلاتی

فوق روان کننده کربوکسیلات با فوق روان کننده های متداول دیگر در عمل متفاوت می باشد
پایه فوق روان کننده کربوکسیلیک، اتر است و نیز دارای زنجیره های جانبی مولکولی می باشند و میزان مصرف آن ۲/۱-۵/. درصد وزن سیمان مصرفی می باشد و عدد اسلامپ را تا ۱۲ افزایش می دهند.

فوق روان کننده لیگنو سولفات بتن

فوق روان کننده لیگنو سولفات یک افزودنی مایع می باشد که بر روی ذرات سیمان تاثیر می گذارد.
این فوق روان کننده به صورت عامل روان کنندگی قوی بر روی ذرات سیمان می باشد و تاثیر کندگیری کنترل شده ای دارد و میزان مصرف آن ۸/.-۳/. درصد وزن سیمان مصرفی می باشد و عدد اسلامپ را تا ۲۱ افزایش می دهند.

مزایا و معایب روان کننده بتن چیست؟

مضرات روان کننده بتن؛ با افزایش بیش از حد توصیه شده روان کننده‌ ها به مخلوط بتن معمولا آب انداختن بیشتر،
جداشدگی و کندگیری بیشتری را شاهد خواهیم بود.
آب انداختن بیشتر باعث واپاشیدگی بتن می شود.

مقادیر بیشتر استفاده از این افزودنی ها معمولا موجب کندگیری بتن می گردد.
تعیین مقدار مطلوب استفاده از این افزودنی ها باید بر اساس مقادیر پیشنهادی توسط تولید کننده روان کننده بتن و با ساخت طرح اختلاط های آزمایشی با به کارگیری مصالح مورد استفاده در پروژه مورد نظر صورت پذیرد.
استفاده از برخی از این افزودنی ها موجب ایجاد حباب هوا در بتن شده و این مسئله باید همواره در استفاده از این افزودنی های شیمیایی مورد توجه قرار بگیرد ترکیبات سازنده این افزودنی های بتن عمدتا ترکیبات آلی بوده که می توانند باعث ایجاد تاخیر در زمان گیرش بتن شوند.
برای جبران چنین مشکلی در برخی از این افزودنی ها از مقادیر کمی ترکیبات تسریع کننده استفاده می شود.

کاربرد فوق روان کننده های بتن

تولید میکروسیلیسون بتن

بتن ها برای ایجاد کف سخت و محکم

استفاده در بتن ریزی قسمت های با تقویت بالا و نیاز به استحکام زیاد

از فوق روان کننده های بتن در قالب های بتنی پیش ساخته و بتنی استفاده می شود.

برای افزایش کارایی بتن، بدون نیاز به افزایش میزان آب در مخلوط
(بتن با نسبت آب به سیمان کم)

فوق روان کننده ها کاربرد های زیادی دارند که از آن ها در موارد مختلفی می توان بهره برد و بتن با کیفیت بالاتر و سرعت بیشتری تولید کرد.

یکی از کاربردهای بالایی که فوق روان کننده های بتن دارد ایجاد بتن در هوای سرد می باشد که به دلیل انقباض امکان دارد حالت روانی مورد نیاز را نداشته باشد.

محاسن روان کننده بتن

  • افزایش عدد اسلامپ و روانی بتن
  • کاهنده آب
  • کاهش عیار سیمان
  • افزایش مقاومت فشاری
  • قابلیت استفاده در بتن های با سنگدانه های نامناسب
  • قابلیت استفاده در قالب های نازک و پر میلگرد
  • قابلیت پمپاژ بتن

مکانیزم عملکرد روان کننده بتن

روان کننده بتن از مواد شیمیایی تولید می‌شود و زمانی که به سیمان و بتن اضافه می‌گردد،
داخل آب حل می‌شود و به ین‌های اولیه خود تفکیک می‌شوند.

انواع متفاوتی از این روان کننده‌ بتن در بازار موجود می باشد که همه ی آن ها مکانیزم عملکرد یکسانی دارند و تنها یون‌هایی که در آب تولید می‌کنند متفاوت می باشد.

زمانی که بتن آماده شده باشد، روان کننده بتن به آب و سیمان اضافه می‌گردد.
پس از اضافه شدن ماسه سنگ، روند اختلاط بتن صورت می‌پذیرد.
با توجه به حضور ماده روان کننده درون بتن،
آب کمتری نسبت به حالت استاندارد اضافه می‌گردد و بتن حالت خمیری خود را حفظ می‌نماید.

نکته جالب‌ این است که در حضور ماده روان کننده بتن،
سرعت گیرش بتن خیلی کمتر می‌شود و این موضوع امکان تغییر بتن و جابجایی آن به جایی دیگر را فراهم می‌سازد.

کسانی که با سیمان و نحوه سفت شدن آن آشنا می باشند،
می‌دانند وقتی که سیمان با روان کننده بتن مخلوط بشود با گذشت زمان بین ذرات آن جاذبه ایجاد می‌شود که در نهایت به سفت شدن بتن منجر می شود.

اما یکی از معایب این شیوه این می باشد که اگر عمل اختلاط به خوبی صورت نگیرد،
احتمال تجمع سیمان در یک نقطه وجود خواهد شد و باعث ایجاد کلوخه در بتن و عدم یکنواختی ساختار بتن خواهد شد.

قاعدتاً این امر کیفیت بتن را به شکل محسوسی کاهش می‌دهد.

استانداردهای روان کننده بتن

استفاده از تمامی افزودنی‌های بتن باید توسط ناظر پروژه تأیید گردد.
این قابلیت روان کننده باید توسط شرکت تولید کننده آزمایش شده و نتایج آن به اطلاع مصرف‌کنندگان برسد.

این مواد کاملاً مطابق با استانداردهای روز دنیا می باشد، از جمله:

  1. ASTM C494
  2. ISIRI 2930
  3. ACI 212.3r

بخش دوم این مجموعه ISIRI همان استاندارد ملی ایران در مورد افزودنی‌های بتن، ملات و دوغاب می باشد.
بخش اول، الزامات مشترک و قسمت آخر در نمونه‌برداری، کنترل و ارزیابی تطبیق برای کنترل افزودنی بتن به کار برده می‌شود.

مقدار مصرف

مقدار دقیق مصرف از طریق آزمایش های کارگاهی مشخص می گردد.
این مقدار می تواند در محدوده ۰٫۵ تا ۱٫۵ درصد وزن سیمان و مواد جایگزین سیمان مصرفی باشد.

روش مصرف

توزیـن مواد افــزودنی بتن بایـد به صــورت دقیق انجام شود.

مي تواند با بخش کوچکی از آب اختلاط بتن مخلوط گشته و به بتن اضافه گردد.

مي تواند به مخلوط آماده بتن افزوده شود و پس از اختلاط كامل عمل بتن ريزي آغاز گردد.

این ماده افزودنی بتن را می توان در زمان ساخت بتن در بچینگ و یا به بتن آماده در تراک میکسر اضافه نمود.

میزان استاندارد استفاده از روان کننده بتن چه مقدار باید باشد

همان گونه که برای قسمت های متفاوت بتن استانداردهای بین‌المللی وجود دارد،
در باره ی افزودن روان کننده بتن نیز استانداردهای خاصی وجود دارد که تحت شرایط ویژه استفاده می‌ گردند.

معمولا، در شرایط عادی باید ما بین ۵/۱ تا ۲ درصد سیمان استفاده شود.

البته بعضی از مهندسین و پیمانکارها با توجه بر شرایطی که بر بتن و ساخت و ساز حاکم می باشد،
این نسبت را تغییر داده و امکان دارد زمان گیرش بتن را از این طریق تغییر بدهند.
برای مثال، پارامتر دمای آب و هوا و شرایط فصلی تأثیر زیادی بر میزان استفاده از روان کننده بتن دارد و در قانون هم نیز برای آن ها استثنایی در نظر گرفته شده می باشد.

قیمت روان کننده بتن

روان کننده بتن جزو ارزان‌ترین افزودنی‌های بتن می باشد.
 البته این مسأله نباید مصرف‌کنندگان را به اشتباه بیندازد و آنها را به مصرف اشتباه این افزودنی سوق دهد.
پس پیش از استفاده و مصرف این ماده، اطلاعات لازم را کسب کرده و با متخصصان این امر مشاوره کنید
. توجه داشته باشید میزان غلظت روان کننده بتن امری بسیار ضروری می باشد و حجمی که از آن برای نمونه کار استفاده می‌شود، تعیین‌کننده هزینه نهایی و تصمیم‌گیری برای خرید است.

این پست توصیه می شود

نظرات